Intresseväckande reklamkampanj


Benetton har väl mer eller mindre alltid haft underliga reklamkampanjer för sig. Men denna reklamkampanj är ju helt underbart underlig.

Man har fotograferat porträttbilder på utrotningshotade apor och skrivit deras namn mitt i bilden. Har hört att han som kom med idéen till detta gjorde sig en riktig hacka efter det.

Men vad betyder egentligen en sån här marknadsföringskampanj? Vad har det med Benettons kläder att göra?

Min spontana gissning är att man inte är ute efter att marknadsföra sina kläder med en reklamkampanj som denna utan det mer är att väcka uppmärksamhet. Som det säkert drar till sig eftersom den är rätt skum. Det stärker säkert deras varumärke en hel del när man tar utrotningshotade djur och personifierar dem och visar välvilja till att hjälpa utrotade arter. Men säljer man mer kläder efter en sådan reklamkampanj?

Vad tror ni?
Varför gör Benetton dessa kampanjer?
Tror ni att de säljer så pass mycket mer kläder att en sådan kampanj blir lönsam?

No comments: